10. oktober 2016

FOLK FRA HAUGESUNDREGIONEN – vol. 6

av Bly

I en Facebook-serie kalt FOLK FRA HAUGESUNDREGIONEN vil du i løpet av 2016 bli litt bedre kjent med hver av våre 30 partnerbedrifter og hva de arbeider med.

For de som ikke er på Facebook velger vi å også dele disse postene i bolkvise samlesaker, slik at flest mulig får litt bedre kjennskap til det viktige arbeidet som disse bedriftene legger ned, og som er med på å gjøre Haugesundregionen til en attraktiv region å bo, jobbe og leve i.


Jørgen Knutsen, markedssjef hos PDS Protek

Jørgen Knudsen– Kan du fortell noe om deg selv som få andre kjenner til?
Jeg fant opp «duck face» for menn i 1991. Eh, nei da. Men det var ikke langt unna hvis man ser på dette 25 år gamle bildet. På 80-tallet fanget musikken meg og jeg begynte å spille synth og gitar, og etter hvert trommer og bass. Det ble mye øving og bandet Queen of Hearts, som på det meste hadde 8 medlemmer, inkludert 3 kordamer(!), vant NM i Rock i Buskerud og deltok i landsfinalen hvor bandet ble nummer 4. I den perioden kan man tydelig se at jeg ikke hadde råd til frisør, men det ordnet seg idet jeg landet, og ble boende, i Haugesund i 1994. Lidenskapen for musikk er der fortsatt og i fjor var min eldste datter og min bror i studio med innleide musikere for å spille inn en sang vi skrev tidligere på året. Og tar du turen hjem til meg, så står synther og gitarer klare på kjøkkenet, klare for å blåse støvet av bokhyllen. En dag uten musikk, er ikke en dag.

– Kan du fortelle noe om arbeidsoppgavene til dere i PDS Protek?
PDS Protek er et ingeniørhus som i år fyller 25 år. Vi har fire avdelinger som leverer ingeniør-, konsulent-, arkitekt- og animasjonstjenester. Vi har mildt sagt varierte dager og det gjør PDS Protek til en spennende arbeidsplass, og gir de ansatte muligheten til nye utfordringer og faglig utvikling. Den ene dagen er kunden et stort oljeselskap, den andre dagen verdens største oppdretter og tredje dagen en privatkunde som ber oss tegne drømmehuset til familien. Å jobbe som ingeniør, arkitekt eller designer hos oss byr på spennende arbeidsoppgaver, og noen ganger setter vi verdens- og norgesrekorder. Rekorder er ikke i seg selv et mål, men det å få lov til å jobbe med oppgaver som ingen andre har gjort før deg, er faglig utfordrende, inspirerende og gir motivasjon til å stå på for våre kunder hver dag. I ingeniøravdelingen har våre ingeniører designet verdens største lukkede oppdrettsanlegg i GRP, som i dag ligger i Skånevik for testing. Arkitektavdelingen har siden 2013 designet verdens første og største kombinerte vaske- og sorteringsanlegg for plast på Forus. Anlegget er nå under oppføring. 3D-avdelingen har laget Norges første kjøreopplæring ved bruk av AR (Augmented Reality, som også Pokémon Go bruker), for NKI Forlaget.

– Hva er det mest spennende PDS Protek arbeider med for tiden?
For øyeblikket jobber ingeniøravdelingen blant annet med oppdrag på Hydro-piloten, som er et lokalt, spennende og fremtidsrettet prosjekt på Hydro Karmøy. Arkitektavdelingen jobber nå med spennende boligprosjekter i Nord-Norge, men det mest spennende er at de nå detaljprosjekterer vårt nye kontorbygg, 24/7 Bygget på Rossabø, som skal stå ferdig i 2018. Animasjonsavdelingen jobber med siste «finish» på en 3D animasjon til Lokalstyret på Svalbard – en informasjonsfilm om hvordan øysamfunnet produserer vann og energi. I tillegg jobbes det også med nye nettsider til LOKE-alliansen – en samarbeidsallianse bestående av 5 bedrifter på Haugalandet.


PDS Protek ble etablert i 1991 og har siden oppstarten vokst fra å være en liten, lokal leverandør, til å bli en nasjonal leverandør av Ingeniør-, Konsulent-, Arkitekt– og Animasjonstjenester. Kundeporteføljen strekker seg fra oljeselskaper, kontraktører, landbasert industri, havbruk, til kommuner, offentlige instanser og privatkunder.

PDS Protek har siden 1995 vært ISO 9001 sertifisert, og er godkjent leverandør i Achilles og Sellihca. Vår arkitektavdeling innehar Sentralgodkjenning og er godkjent for arkitekturprosjektering tiltaksklasse 3. PDS Protek har, i tillegg til sitt hovedkontor i Haugesund, avdelingskontorer i Stavanger, Sauda, Mongstad og Pune (India).


Gunnlaug Westergaard, personalleder i Sveio kommune

– Hva er det mest spennende Sveio kommune arbeider med for tiden?Gunnlaug Westergaard
– Vår dyktige rådmann de siste årene har akkurat sluttet og flyttet fra regionen, så nå er vi inne i en prosess med å rekruttere en ny person til denne viktige stillingen, noe som er veldig spennende. Sveio kommune er så vidt jeg vet den første kommunen på Haugalandet som tar imot enslige, mindreårige flyktninger. De åtte ungdommene som flytter til kommunen i løpet av høsten, er alle under 18 år og dermed under reglene i barnevernsloven. Dette er et flott prosjekt som det er viktig at vi lykkes med slik at de tilflyttende ungdommene får en stabil og sikker fremtid.

– Kan du fortelle litt om noen av arbeidsoppgavene til dere i Sveio kommune?
– Mange av oss har arbeidsoppgaver knyttet til kommunens store tjenestetilbud som skole, helsetjenester, barnehage, pleie og omsorg og tekniske tjenester. Kommunen har også stabsfunksjoner som ikke er direkte rettet  mot innbyggerne, men som er nødvendige for å drifte en stor bedrift med mange ansatte. Vi på lønn- og personalkontoret  har  blant annet ansvar for lønnsutbetalinger og rapportering til ulike sentrale registre. Vi deltar i tilsettinger og i ulike personalsaker. Vi har også ansvar og oppgaver i forbindelse med HMS-arbeidet.

– Kan du fortell noe om deg selv som få andre kjenner til?
– Jeg var en aktiv orienteringsløper i min ungdom. Dessuten er jeg svært glad i å bade i sjøen. Dessverre har det blitt for lite av det i sommer.

Sveio kommune ligg strategisk til midt i ein sterk region. Visjonen vår «Vilje til vekst – ein god stad å bu» passar godt. Vi har hatt stor vekst i folketalet og tilbyr gode butilbod og kommunale tenester til innbyggarane og andre. Vi har fokus på folkehelse og trivsel for alle aldersgrupper, og det er eit rikt organisasjon- og kulturtilbod i kommunen. Forholda er også flotte med tanke på friluftsaktivitetar – vi har rik tilgang til vatn, sjø, fjell og utmark, og det fins ei rekkje turstiar hos oss. Ikkje minst har vi mange dyktige og dedikerte arbeidstakarar i kommunen som verkeleg står på for å gi gode tilbod.


Monica Hovda Madsen, HR-leder – ved Westcon Power & Automation og Westcon Yards

Monica Hovda Madsen– Kan du fortell noe om deg selv som få andre kjenner til?
– Nja, jeg er nok ganske kjedelig og har ikke mange overraskelsene å komme med her. Må kanskje være at da valg av utdanning ble tatt, var det ikke stillingen som HR-leder som var målet. Jeg har utdanning som maskiningeniør, men har ikke lenger noen intensjoner om å jobbe som det. Den båten er nok gått. Men utdanning har faktisk vært en styrke, også i HR-stillingen. På privaten så er fokuset som for de fleste, tid sammen med familie, rett og slett koble av uten for mange planer og helst få nyte naturen – det som gir energi og påfyll.

– Kan du fortelle noe om arbeidsoppgavene til dere i Westcon?
– Westcon er en bedrift som har vokst seg stor og som mange kjenner til i dag. I disse dager er det faktisk 35 år siden oppstarten i Ølensvåg. Mange forbinder først og fremst Westcon med verftsvirksomhet, men Westcon leverer i dag langt utover dette, blant annet  innen automasjon, elektro, subsea, løfteteknikk og seismic. Vi tilstreber å være en totalleverandør til kunde, og Westcon er kjent for å ha kunden i fokus. Våre ansatte er dedikerte og har etter hvert lang erfaring og høy kompetanse. Det er veldig inspirerende å jobbe sammen med gode kollegaer som vet hva de snakker om. Når det er sagt så er vi nå inne i en sårbar tid. Et utfordrende og tøft marked og behovet for tilpasninger, stiller krav til oss alle, også innen HR. Vi kan nesten si at vi noen ganger føler at vi har eksamen hver dag.

 – Hva er det mest spennende Westcon arbeider med for tiden? 
– Det pågår alltid masse spennende her og mange valg blir tatt hver eneste dag. Som mange andre bedrifter er også vi i Westcon opptatt av og har fokus på den «grønne profil», og vi kan skryte av å allerede ha levert produkter som f.eks batteriløsninger. Vi er også opptatt av å hele tiden være i endring og å tilpasse oss markedet og har derfor også investert over mange år på våre lokasjoner. Dette er noe kundene nyter godt av og som bidrar til at vi er konkurransedyktige i markedet. Vi fikk nettopp tildelt oppdraget med å bygge nybygget til en ny pelagisk tråler til et skotsk fiskeriselskap. Å produsere et slikt nybygg, og å være med i en slik prosess fra a til å, bidrar til en kompetanseheving blant våre ansatte og det er noe alle i Westcon ser frem til etter noen år uten. Tross alt så er det skipsbygging som ligger i ryggraden til mange hos oss.  

Westcon Group er en ledende leverandør av de beste og mest innovative løsninger, tjenester og produkter innen onshore og offshore, energi og maritim industri. Westcon Group består av selskapene Westcon Yards, Westcon Løfteteknikk og Westcon Power & Automation.


Sverre Vågen, leder salg & eventproduksjon i YesMan

Sverre Vågen

– Kan du fortell noe om deg selv som ikke så mange vet om?
– Jeg er nest yngst i en søskenflokk på seks. Jeg fikk fornavnet mitt etter min far og brukte dermed også «jr.» frem til han døde. Samtidig er jeg svært glad for at jeg ikke fikk også hans mellomnavn, som var Oluf.

– Kan du fortelle noe om arbeidsoppgavene til dere i YesMan?
– YesMan er, som firmanavnet tilsier, svært positive til det meste. Arbeidsoppgavene er akkurat det kundene våre ønsker at de skal være. Om det så er å få blidgjort ektefellene til våre kunder, tar vi dem gjerne med ut på en opplevelse mens våre kunder får gjennomført sin konferanse. Kort fortalt så gjør vi det vi blir bedt om å gjøre.

– Hva er det mest spennende YesMan arbeider med for tiden? 
– Vi i YesMan holder alltid på med spennende opplevelser for våre kunder. Vi har også startet et produksjonsfirma som heter YesAudio AS. Her har vi nå fullt lager av lyd- og lysutstyr som skal sette prikken over i’en på våre arrangement. Roger Lind er daglig leder og er en fantastisk flink fagmann på dette området. Nå er det slutt på at lyden ikke er god eller at lyset er for dårlig. Alt blir nøyaktig av den kvaliteten vi ønsker. Av våre show fremover gleder vi oss egentlig til dem alle. Samtidig blir det ekstra spennende å lage en helt ny arena i Vardhallen når Kristian Valen, MGP jr.-sirkuset, The Main Level og Willmans julebord kommer i desember. Arenaen kommer til å bli akkurat slik vi ønsker, både for publikum og artister. Plass er det nok av, så vi kan rigge så stort vi bare vil.

YesMan er i disse dager seks år, har fem ansatte og hovedkontor i Haugesund. Omsetter for ca 14 millioner, fordelt på show/konserter og konferanser/events/turer etc. Ingen kunde er for liten og ingen kunde er for stor. YesMan har blikk for alle detaljene og de viktige delene og elementene for å få arrangementet til å bli vellykket.


Odd Fossan-Waage Jr., daglig leder i Haugesund Sentrum

Odd Fossen-Waage Jr. og Liv Ullmann– Kan du fortell noe om deg selv som få andre kjenner til?
– En sportslig inngang kan være at jeg begynte å sykle (terreng) i april i år. Dette har resultert i at vekten min faktisk er gått ned 13 kilo. Så langt har jeg deltatt i Hårfagrerittet og i Steinsvikrittet, hvor jeg faktisk ble nummer 3 i min klasse i sistnevnte ritt. Happy med det! En hardere inngang kan være at jeg deltok i den første infanteribataljonen som ble sendt til Sør-Libanon. Jeg var infanterist og skarpskytter, og var grunnet brann i motor, problemer med flaps m.m. med på tre nødlandinger på én og samme dag over Frankfurt med et amerikansk troppetransportfly, fullt med militære kjøretøy og utstyr samt noen få soldater, deriblant meg. Jeg har blitt beskutt med raketter, RPG-7 (panserraketter), splint, granater og fosforbomber, tatt PLO-soldater til fange på nattestid, kjørt over miner som ikke gikk av og vært med på skyting og mye annet spetakkel. Jeg er også mye på landet hvor jeg setter garn, teiner og fisker. For tre uker siden fikk jeg blant annet en villaks på 8 kg. med garn. Jeg går to daglige turer på én til halvannen time med mine to hunder – en dvergschnauzer tispe og en ridgeback hann. Snart blir det også turer i fjellet. Så formen er relativt god, for å si det slik.

– Kan du fortelle litt om arbeidsoppgavene til dere i Haugesund Sentrum?
– Vi har mange varierte, interessante og ikke minst utfordrende oppgaver. Blant annet har Haugesund Sentrum et tett samarbeid med et hav av organisasjoner fra Kirkens Bymisjon til Sildajazz og Den norske Filmfestival. Forøvrig ekstra kjekt å være med på «Haugesund Walk of Fame» med Liv Ullmann og Jakob Oftebro. Eksempelvis har ordføreren initiert og aktivert en ny spennende arena; «Trepartsamarbeid om sentrum», hvor sentrale politikere, kommuneadministrasjonen, Sentrumsgårdene og Haugesund Sentrum deltar. Noe som er veldig interessant.

– Hva er det mest spennende Haugesund sentrum arbeider med for tiden?
– Vi har flere interessante og utfordrende prosjekt akkurat nå. Blant annet skal vi overta 
Julemarkedet på Rådhusplassen fra tidligere eiere (Haugesund kommune, Haugaland Vekst, Haugesunds Handelsstands Forening, Haugesund Sentrum og Destinasjon Haugesund & Haugalandet). Dette vil skje fra årsskiftet i år. Videre jobber vi med ny vinterbelysning i sentrum. Det hadde vært flott om vi kunne hatt denne klar til kommende jul. Vi har dessuten spennende samtaler med Haugesund kommune om ansvarsfordelinger i sentrum. Og selvfølgelig – masse spennende aktiviteter. Vi vil om litt avholde en pressekonferanse hvor vi publiserer alle våre aktiviteter i sentrum for 2017. Aldri tidligere har vårt årshjul vært så innholdsrikt. Aldri. Poenget er at vi er løpende opptatt av å være idérike og å tenke litt annerledes, og vi har flere større prosjekt på gang. Så følg med i media.

Haugesund Sentrum Næringsdrift AS er en medlemsbedrift for ca. 200 medlemmer (80 prosent butikker og 20 prosent representerer tjenesteytende næringer) i et oppland på ca. 130.000 mennesker som oppfatter Haugesund som sin by. Vi tror på positive ringvirkninger gjennom å bygge ulike aktivitetsnivå i sentrum. Et levende Haugesund sentrum styrker hele regionen og bidrar til å bygge en attraktiv etableringsarena for både næringsliv, bosetting og turisme.

Med et tydelig fokus på bykjernen, arbeider vi for at sentrum skal være Haugesund by sitt ansikt utad og en unik markedsplass for regionen med et spennende og interessant tilbud til byens besøkende samt et supplement til byens kulturelle og sosiale liv. Utvalg, service og opplevelse skal være Haugesund sentrums fremste konkurransemiddel og selskapet skal arbeide for å gjøre det attraktivt å eie og å drive i Haugesund sentrum.